måndag, december 24, 2007

God Jul

God Jul.

Käringen tar paus, kanske blir det lite smånedslag inemellan men i princip - två veckor off.
Men stanna här lite.
Kräma på ljudet - barna har i alla fall varit uppe sen fyra i morse för att titta lite grand på paketen under granen.

Grannens ungar också.

Jul är - känsla. Spelar ingen roll hur omständigheterna är och vad livet råder. Världen är åt helvete i alla fall.
Det är därför vi strävar för att göra nåt bättre av den, nåt smartare av världen i morgon. Varje dag.
Julen är vikt för nåt annat. En känsla.

Hur du njuter den är din ensak. Men njut. Om du kan.
Jag/vi har en anhörig utsläppt från sjukhus nyopererad, som balanserat och som vet att livet hänger på en skör tråd. Det är inte fel att njuta livet medan man kan det. Under året har flera lämnat oss andra, lämnat jordelivet och jag föreställer mig hur de virvlar runt min kudde på morgonen innan jag riktigt vaknat för att säga. Tjenamorsning, läget?
Och jag svarar, yrvaket:
- Läget!
Jo. Jag vet. Jag kommer att tänka på allt det andra i morgon igen. Och dagen efter. Alla helveten och några måsten.
Men idag, på julafton, tänkte jag tända ett ljus för dem jag vill tänka ljusa tankar om.

Så kräma ljudet.
Några låtar. Några hoppfullheter.
Så ses vi - kanske - senare?

God Jul.

Den här, den första, finner jag inte i annan form just nu. Så den får man nynna själv!

KNALLE JULS VALS
Text och melodi: Evert Taube

- Här va´re gran !
Här va´re gran !
Den finaste i stan till dopparedan !
Ensam hon står!
Sista som går!
Hundra huggde jag i år.

Pengar blir de´, nu ska vi se:
Jo 99 gav mej trehundra-tre
kronor i år. Sista som går!
Här drar kallt om ben och lår.

Refr
Min lilla gran så grön och fin,
du luktar gott som terpentin !
Vill ingen ha dig får ja´ la ta dig,
som rövat bort dig ur skogen din.
...
Min lilla gran så smal och ful,
kom ta en vals med Knalle Jul!
Här har du knallen med glada trallen
Och han har penningar och häst i skjul.

Kylan ä svår! Vintern i år
han kommer la te jul så vitt ja förstår!
Här va dä gran! Sista i stan
dagen före doppardagn!
Natta blir kall...bra i så fall
att maten står i Pelle Jannesa stall!
Hästen mår gott! Hö har ho fått.
Jag la dit en extra tott!

Mi lella gran, så grön å fin,,,,,,,,

Snart kör la vi hem te Sofi,
här ble dä länger än dä brukar å bli,
ja har fått nog, slutar mitt knog,
hinner inte gå på krog!
Nu, tror Sofi, sitter han i
mjuka soffan och serverader blir
av servitris, men som surpris
kör ja nykter hem precis.

Mi lella fru, du ä så söt!
Nu är dä jul...du kokar gröt!
Du höll på knallen mä glada trallen
när alla trodde han va ett nöt!
Mi lella fru, vi kommer snart!
Nu kör vi hem, ja vell ha mat
Å här ä grana, om du vell ha-na
å här trehundra kroner som ja spart!
* * *

Jussi Björling, Helga natt


Ola Salo, The Ark, O Helga Natt, 1999!




Heid Klum, Wonderland


John Lennon. Yer Blues.

Inga kommentarer: