onsdag, december 19, 2007

Dikten överträffar verkligheten.


Om man sitter och läser e-post. Skickar virtuella julkort. Bloggar. Samt zappar mellan Aktuellt som handlar om ICAs nya köttfärsdrive och Starwars på sexan så finns risken att man börjar blanda ihop saker.

Eftersom jag nyss läst Blandaren och Metro, Grönköpings Veckoblad och en lokal tidskrift utgiven av Väsbyhem som handlar om kvalitet (en artikel, 44 punkter) och privatiseringar (tre artiklar och en väldig massa punkter) börjar nu sammanblandningsgraden bli intressant. Javisst ja, jag lyssnar ju på radio också.


Jag tror att nyheten att stickprovskontroller med överraskningseffekt inte görs längre i livsmedelsbutiker var allvar, och Imperiets handelsbojkott fiction. Att ännu en ICA Maxi beslagits med ompackad köttfärsrea efter allt ståhej med fyra andra butikschefer som haft en kreativ syn på slutdatum låter som ett rätt härsket skämt. Eller skämt skoj. Ett skojigt skämt är det ju inte. Men det var en Uppsalanyhet och på riktigt.


Jag är rätt säker på att det var på Metros framsida jag läste att rika sjuka barn ska gå före fattiga sjuka barn i kön till doktorn och på radion hörde jag Fredrik Reinfeldt skälla ut hela den församlade poliskåren för att den inte gör sitt jobb. Samt lova att den nya rikspolischefen ska fixa det problemet. Wow, så är det förstås! Tänk att vi skulle få en så insiktsfull statsminister! Kunde han inte ha tipsat Beatrice Ask om det, eftersom det var nåt i den stilen den förra rikspolismästaren sa, och som han ju fick sparken för eftersom polismästarna inte helt sympatiserar med RPS iver att jaga bovar istället för fortkörare även om båda behövs.
Och det inte var denna superhjälte till aspirant för jobbet som Rikspolischef som uppenbarade sig reklamen nyss och ska inte heller blandas ihop med jedikrigare i öknen men det är farligt nära. Rena öknen.
Jag förstår nu förresten också vad fru Reinfeldt menade med omprövning av den moderata sjukvårdspolitiken, det var ett skämt. Väldigt illa placerat, på DN Debatt, men ändå.

Men det kan ha varit Blandaren förstås jag läste om de rika sjuka barnen, jag tror nämligen att det var i Grönköpings Veckoblad jag läste att regeringens nya framgångsstrategi är att lagom till jul se till att ha rekordlåga opinionssiffror (eller var det Svenska Dagbladets ledarsida?), men det var nog inte där jag läste nyheten om att Ny Strategijobben eller vad det heter inte blivit en glimrande succé, till allas oförställda förvåning eller åtminstone arbetsmarknadsministerns.
Vi andra har länge undrat vad han tänkt sig med de långtidsarbetslösa ungdomarna som fortfarande ökar oroväckande. Instegsjobb var det nån som sa - var det inte samma kille som skojade med oss om sina titlar tidigare i höstas förresten, MBD eller nåt liknande som han köpt via fax. Fairfax.

Nån annan, nämligen näringslivet och arbetsgivarna, steg in i debatten i alla fall och svarade "utbildning" och då ströp regeringen ännu en tredjedel från vuxenutbildningen och resten av arbetsmarknadsutbildningarna.
Nej, det var säkert Blandaren! De gör så mycket tokigt! Instegsjobb! Kom igen nu, seriöst!
På Arbetsförmedlingen:
-Goddag, jag är ung och arbetslös. Länge. Och ingen utbildning har jag, vad säger du nu då?
- Instegsjobb?
- Jag har gjort plusjobb så det kan ju vara intressant.
- Eller nystartsjobb kanske?
- Hur skiljer det sig från plusjobb?
- Ja, det är jobb plus. Extra plus, med eller utan lök. Plus. Till nice price.
- Har du inte blandat ihop med reklamen för hamburgare nu?
- Äehum. Nej. Samma jobb. Lägre lön. Du vet, vi sätter jobb före bidrag.
- Jo jag vill ha jobb...
- Bra! Då säger vi det. Jobb. Ingen bidragslön.
Det går bra för Sverige. Många ungdomar har inte jobb, inte lägenhet och ger antagligen blanka katten i arbetsrätten eftersom de inte har nåt arbete att rätta sig efter. En nära vän har följdaktligen fått sluta sitt plusjobb abrupt, men det har inte förnyats med nåt instegs eller plusstarts eller nystartsjobb eller ens minusplusjobb så nu är han utanför igen. Hur den där orätttvisa politiken kan lösa hans problem kan ingen svara på. Arbetsmarknadspolitiken är ett skämt men inte speciellt roligt för den som drabbas av den.

Men vi förväntas jubla vi andra som får skatten sänkt (tabeller - jippii, medelinkomsttagaren får 2 700 kronor lägre skatt. Per år. Tyvärr är finansministerns räkneförmåga också ett skämt tydligen för hur man än räknar blir 2 700 kronor per år inte en tusenlapp i månaden.)
65 miljarder i skattesänkningar, var tar de vägen? Ja åtminstone Skandiadirektörerna jublar, för det blir det nog lite mer än en tusenlapp i månaden i sänkt skatt på den kanten och de har ju inte fackavgiften heller att tänka på. Förresten har väl närmare 150 000 LO-medlemmar tvingats lämna facket för de inte har råd och det låter som ett så hemskt avsnitt ur Starwars att jag inte törs se det. Zapzap.
Igår läste jag tolv olika versioner ungefär av domen mot Byggnads eller rättare sagt domen mot Sverige angående kollektivavtalens giltighet, och jag har fortfarande inte begripit hur det gick eftersom jag förstår det som att det är olagligt att ha kollektivavtal och olagligt att inte ha det, på samma gång!
Jag säger bara en sak - rösta in lite sossar i Eu-parlamentet nästa år så vi får lite ordning på sysakerna!


Sen var det nog dessvärre inte ett skämt att somliga Skandiadirektörer friats i Svea Hovrätt, och jag vet inte riktigt vem man ska beklaga först, direktörer som inte passade på att stuva undan ännu fler pengar om det nu ändå var lagligt att göra sådär, eller Skandia som aldrig lär bli fri från ryktet att de är jättebra på pengaförvaltning. Eller kanske de poliser, åklagare och annan rättskaffens personal som först blir utskälld av statsministern för att de inte gör sitt jobb, och när de försöker, så förlorar de målet i hovrätten.
Man tappar målföret på målsnöret.

Kawbang, Nu ska jag koncentrera mig på Starwars en stund. Jag letar efter en scen som är mindre trovärdig än verkligheten, men jag börjar misströsta:
Dikten överträffar verkligheten oavbrutet. I Starwars kommer det goda att vinna på slutet.
Dikten överträffar verkligheten. Och snart är det jul.

Det är då kyrkan oroligt larmar Stockholm stad och får till svar att det bara "verkar som" om de fattiga blivit lite fler efter som "kontrasterna mot de rika är större" . Nej, det var nog lite Grönköping igen. Tror jag. Jag blandar ihop sakerna. Det var Sveriges bistånd till FN som dragits ned och inte allmosorna till stockholms hemlösa. De har nog ökat.
Dagens tomte har ruttnat på alla de här sagorna och kilat upp på vinden för att meditera.
.

Inga kommentarer: