torsdag, november 29, 2007

Öppet brev till frisinnade skenheligheter

Denna dag börjar sorgligt med avstängning av en elev som beter sig bortom det tillåtna. Det är inte tal om saken, för andra elevers säkerhet, för lärares och annan personals skull. Och polisanmälan.
Men eleven behöver hjälp.
Då säger rektor, vars uppfattning jag delar i den frågan, att myndighetsansvaret stannar där: avstängning, polisanmälan.
- I och med att skolan inte längre får ha en kurator så kan vi inte också ha myndighetsansvaret för den sociala delen.
Sekretess hindrar att jag berättar vad det handlar om, men principen är generell.

Ung flykting, kanske krigsskadad eller traumatiserad av andra skäl, klarar inte den svenska vardagen, spelar ut sig och hamnar nu i polisutredning, avstängning. Han skulle behöva vård. Han har fyllt vuxen och platsar därför inte inom vård av unga. Men han har aldrig tillåtits att vara barn, därför klarar han inte vuxenrollen och allt det främmande nya. Hela historien är överväldigande sorglig och vi sitter alla handfallna runt bordet och konstaterar att han skulle behöva hjälp.

Samma morgon hör jag om ett annat fall, det finns likheter, om en pojke som kom hit som 17-åring, ensam, och väntat i fem-sex år och ännu inte har fått besked om han ska få stanna.
Han sover inte på nätterna.

Nu handlar detta om en vuxen. Det är första gången på fem år. Och avstängning av elever från skolan är överhuvudtaget väldigt ovanligt.

I ungdomsskolan finns just nu ett samarbete mellan skola, socialtjänst och polis, det kallas för Samkraft och samkraft bemannas med två personer utöver fritidsledare, fältassistenter och annat.
Skolan har uttryckt en uppskattning för den där insatsen. Jag har uppfattat att samarbetet skulle behöva fördjupas, speciellt hör jag nu återigen att närpolisen inte är särskilt närvarande i skolan.

Då får borgarna för sig att de ska vara initativrika. De satsar på unga säger de på kommunens hemsida.
Men Samkraft blir av med en av sina två anställda.

Ja, jag får inte ihop det. Det är möjligt att Samkraft misslyckats, men jag har inte sett så mycket som en stavelse som talar för det, tvärtom. Beslut att avlöva projektet har jag eller nån annan på skolsidan inte fått ta del av eller ha synpunkter på, det är bara pang bom iväg.

Nu nämner jag det på morgonens möte och den folkpartistiska ordföranden snäser "det där är politik" att debatten får vi ha i fullmäktige. Eila Bromme heter hon och är ansvarig för gymnasieskolan och nedrustningen av vuxenutbildningen i Upplands Väsby.
Jag kommer givetvis inte, Eila, tiga om oegentligheter, om nedrustning av välfärden och om sånt jag finner orätt.
Och du har rätt.
Det är politik.
Och du missade min poäng, som handlade om det sociala ansvaret för vuxeneleverna också, där vi har ett delat ansvar för beslutet att avveckla kurator för vuxenelever du och jag och alla andra som satt i nämnden på den tiden.
Jag var beredd att ta en diskussion och en omprövning. Du slår. Blint.

Det är nu mitt folkvalda ansvar att tala om för dig att jag tycker det är fel. Du får tåla kritik. Du får tåla att bli uthängd här och i media om du tabbar dig. Och här tror jag du är på väg att göra en dundertabbe.

Du deltar aktivt i att rusta ner Minianton som tar hand om unga missbrukare, en fjärdedel ryker och konsekvensen är att de inte kan genomföra det uppdrag de har.
Du är med om att halvera Samkraft, vilket leder till färre människor i skolan som kan sociala problem och det i en skola som du nyss baktalat grovt i en av landets större morgontidningar för att vara fylld med knarkare - med formuleringen "upp till en tredjedel" vilket givetvis är rena förtalet.

Jag undrar - vet folkpartisterna i Upplands Väsby vad deras företrädare är med om att godkänna?
Nedrustning av det sociala ansvaret i skolan, och mina milda protester bemöts med ett avsnäsande.

Nej. Jag är less på folkpartisternas svansande efter moderata slynglar som är beredda att gå väldigt långt för att få sänka skatterna. Det är klart, när den främste företrädaren på folkpartibänken tjänar många miljoner på att kommunalskatten sänks med 20 öre, så blir det kanske viktigare än den där flyktingpojken och hans framtid.

Låt mig säga så här - de miljonerna skulle kanske räcka till många fler sängar i stadsmissionen som är ett av Antonia Ax:on Johnssons skötebarn. Men jag skulle gärna sett att färre behövde vända sig dit överhuvudtaget, och då behövs de miljonerna i skolan bland annat.

Hur var det nu han sa den legendariske ärkebiskopen Anton Niklas Sundberg:
"näst efter små snapsglas är skenhelighet det jävligaste jag vet. "

Jag börjar förstå vad han talade om.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

3 kommentarer:

Annika Andersson sa...

Kanske har det nyligen hållits ett folkpartiseminarium. Som gick ut på att partiklarna fick lära sig att man inte skulle ägna sig åt politik i sitt uppdrag som politiker..?

Vi hade nämligen ett motsvarande exempel på det du beskriver så sent som för tio timmar sedan. I fullmäktige säger den fp-gruppledaren i debatten:
-Nu blandar du ihop politik och sakfrågor.
(Som svar på frågan hur han får ihop ett vallöfte på +40 miljoner till Värmdös skolor som nu blivit en nedskärning på lika mycket..)..

Annika

Catti Ullström sa...

Jag blir så arg och ledsen när jag hör sånt här, och ännu mer för att jag hör liknande historier allt för ofta. Suck och suck men tack och lov för att det ändå finns rätt många som bryr sig.

Eva sa...

Just nu har vi drygt 20 ungdomar under 18 år som kommit hit ensamma, de söker asyl och har ingen anhörig. Några har varit barnsoldater, andra har flytt från krig och annan jävulskap.
Jo, det finns proffs som tar hand om dom, akut. Men sen, efter fem-sex års väntan.
Egentligen skulle alla de där barnen behöva en familj. En riktig egen familj.
Vi klarar inte ens att få fram gode män till dem i vår kommun.

Det är mot en sådan bakgrund nedskärningar på 13-14 miljoner sker, i form av skattesänkningar. Därtill har jag nu räknat ihop tolv miljoner i omställningskostnader för alla privatiseringar och ytterligare 2,1 miljoner i vårdnadsbidrag ska det bli, tycker dom, moderater påhejade av kristdemokrater, folkpartister och centerpartister.

Hjälp!