torsdag, oktober 25, 2007

Tre riktigt goda exempel på bra kommunikation

Några reklamfilmer, bland de mer slagkraftiga. Riktigt bra, världsklass och med angelägna ärenden.

Som inspiration för alla oss som sysslar med kommunikation. Hemläxa alltså: Varför fungerar de här tre filmerna?

AMNESTY
Men om jag bryr mig.
Om jag skickar en hundralapp, eller skriver ett brev. Om jag bär en röd tröja till stöd för munkarna i Burma.
Eller skriver på en namninsamling om att befria Dawit Isaak?
Vem bryr sig?




Kraftfull va! Här är en reklamfilm till, den här från Australien och den handlar om värdegrundsfrågor. Om barn och barns rätt till en bra uppväxtmiljö. Vilka krav ställer det på oss föräldrar, oss vuxna i omgivningen?





Den sista av tre är så slagkraftig att lite varning för den utfärdas. Visa den inte för barnen.
Speed kills.




Koppla av. Jag hittade ett litet musikstycke också, bara måste höras - och ses! Kort och inspirerande!



Så nu har ni tre val:

Lyssna på Amnesty;
Protestera, skicka brev och kort, skicka en namnteckning som visar att du ser vad som händer. Och bryr dig.
Eller gå till exempel på ARTISTER FÖR BURMA i Stockholm, 4 november. Kägelbanan, biljetter www.sodrateatern.se. Börja dagen kl. 13.00 med burmesisk mat och munkar som chantar.
Marika Lagercrantz är konferancier och på scenen bland andra Sabbath Hela Veckan, Staffan Hellström, Petra Mede, Matti Bostedt, Susanne Häll och Stockholms Stifts biskop Caroline Crook. Själv ska jag världsförbättra lite i Indonesien då.

Det andra valet är:
Gör som du vill att dina ungar och andras barn ska göra. Lägg dig i. Var ett föredöme.

Och det tredje givetvis:
Lätta på gasen. Dansa nykter på vägen. Vissla gärna Humlans flykt men kör som Månskenssonaten.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: