tisdag, oktober 30, 2007

Pinsamt DN-inslag om bloggar

För övrigt tycker jag det är intressant när Dagens Nyheter ägnar så kolossalt med utrymme åt nåt som är betydelselöst, ledarsidor och bloggar.

I papperstidningen var utgörningen hysterisk. Uppslag. Pilar. Små ringar med "berömda" bloggare. Men noll koll verkar det som.

Lite intressant hade det varit om nån fått tala som förstår sig på bloggandet och följt det en tid. Kent Asp har jag stor respekt för men här kom han inte riktigt till sin rätt vilket antagligen beror på att han är van att tala om mätbara storheter.

Jag tycker nämligen att det finns en del tecken som talar för att hypen är förbi, nu kommer som alltid med nymodigheter nästa fas - stabiliseringsfasen. Det blir intressant att se vem/vilka bloggar som överlever, blir kvar och utvecklas. Får vi en kader ordentliga medborgarjournalister? Skulle inte tro det. Journalistik är också ett hantverk, inte odelat enkelt och väldigt tålamodskrävande om det ska utföras seriöst. Undantag kommer att finnas förstås.

Påverkar man som bloggare? Svar ja. Därom råder ingen tvekan och jag ska ta det enklaste sättet att beskriva det: min blogg läses nu av mellan 50 och 100 personer varje dag. Även om jag for runt som en skållad råtta skulle jag aldrig ha kunnat möta så många människor i verkliga livet och dessutom få så många att lyssna, stanna till, fundera lite. (Eller fnissa.)

Av dessa är en stigande andel människor som återkommer, några blir jag till och med vän med småningom, politiska motståndare såväl som meningsfränder.
I det brytet uppstår också en diskussion, som påverkar mig och andra som läser. Några påverkar kanske också ett politisk skeende, en redaktions bevakningsval, en opinionsbildare.

Lika hysterisk är uppföljningen - men det kanske är en del av planen bakom DN:s satsning på att skriva om något så betydelselöst som bloggar; 85 länkade inlägg hittills till artikeln. Detta blir väl då den 86:e.

Vilket, antar jag, innebär att åtminstone 84 före mig har sagt samma sak. Lite mainstream kanske. Men säljer, det gör det.

:)

Inga kommentarer: