fredag, oktober 26, 2007

Kyssen


En teve-reporter kysser en statssekreterare på krogen.
Ramaskri.

Ursäkta en gammal före detta Aftonbladare, men jag kan på rak arm rada upp ganska många exempel, inklusive mitt eget, på olämpliga relationer mellan den första statsmaktens förtroendevalda politiker och den tredje statsmaktens granskande journalister. Äktenskap exempelvis.

Jag kan berätta åtskilliga andra historier som handlar om hur vänskapen kan ansträngas något om tredje statsmakten och representanten för den första inte förstått sina roller också i privatlivet.
Den allra tydligaste inträffade en nyårsaftons natt vid tvåtiden. Nyheten var brännhet och förstasidesstoff så det var bara att ringa redaktionen bums, mitt i groggen mitt i natten. Den professionella pressekreteraren som just begått en blunder ... Ja, vi är fortfarande nära vänner. Proffs är proffs, hon tvingades ringa ett par samtal också.
Däremot kan jag inte berätta en enda historia om hur personliga relationer gett mig nyhetstips jag aldrig hade fått annars, eftersom meddelarskyddet saknar preskriptionstid. Hemlis är hemlis i evighet.

Så enkelt är det alltså. Anders Pihlblad bör inte kritiskt granska en fästmö, älskarinna eller nära vän eller vad det nu handlar om. Han kanske ska ägna sig åt annat än att bevaka politik ett tag.

Och Ulrica Schenström, statssekreterare, har rätt att pussas på vem hon vill utan att behöva redovisa det i konstitutionsutskottet, vilket inkluderar hela journalistkåren oavsett kön, redaktion eller bevakningsområde. Om hon vill.
Men hon bör ju vara medveten om att det hamnar i tidningarna och/eller att det kan användas i utpressningssyfte om förbindelsen är hemlig eller kan uppfattas som klandervärd. Moral är knivigt i dagens mediedrama.

Sen kan jag förstå om partikamraterna (mina) kastar sig över affären och kräver Schenströms avgång. Den borgerliga intelligentian kastade sig över Pär Nuder för drygt ett år sedan på samma sätt. Hans hustru fått ett friår från Dagens Nyheter och ett stipendium för att skriva en bok. Orättfärdigt tjöt somliga då, Ceasars hustru ska vara höjd över varje misstanke. Skillnaden är att hon skulle skriva om antidepressiva medel, inte om socialdemokratiska partikongresser.

Det gäller att skilja på sysakerna alltså. Pihlblad ska ut, inte Schenström. Ja, om TV4 månar om sin journalistiska trovärdighet alltså.

Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

byxorna nere sa...

Det är ju en generationsfråga! Idag så pussar man på samma sätt som man kramade för 10 år sedan! Det går framåt när det gäller att hälsa på varandra!

Anonym sa...

... och kulturfråga. Och delvis en klassfråga också.
Men vänner ska inte granska varandra oavsett hälsningskutym.
//Eva

byxorna nere sa...

Det blir väldigt få kvar, om några alls, då alls relationer skall redas ut.

Vi får kanske hyra in journalister ifrån utlandet?

För det är många som styrs av allt ifrån presstöd till koncensionsbeslut.

Eva sa...

Så du tycker Pihlblad ska granska Schenström och i synnerhet hur mycket hon druckit på krogen när de var ute tillsammans?

Tja, det är din åsikt. Jag tycker Pihlblad bör byta föremål för sin bevakning. Och jag tycker det är olämpligt att gå på krogen med dem man är satt att granska.