tisdag, oktober 30, 2007

Kvinnlig logik om däckbyte


- Va. byter du däck själv?
Ja.

Man famlar efter förklaringen.
Kostnadsfråga?

Njae, 150 spänn tar macken härnere. Det tar dem fem minuter och de fixar luften samtidigt, balanserar hjulen.

Det ska ställas mot en halvtimme i regnet - minst - med en praktisk nyinskaffad domkraft från Rusta för 187 kronor som genast går sönder. Sen tillkommer kostnaden för den avbrutna muttern som ska ersättas och nu visar det sig bara kan köpas i en förpackning om sexton i taget, en extra tur ner till macken för att kolla luft i en evighet, fixa den där muttern man skruvade sönder, kasta den trasiga domkraften. (Jag vågar inte berätta om den elektriska mutterdragaren som också införskaffats för nån hundralapp på Rusta och som också fungerar bara delvis.)
Vänta lite nu, hur balanserar man däck?

En timme senare får snön komma. Och Naprapaten.

- Ja, säger man sen:
- Det känns så bra att kunna byta däck själv.

Till all lycka frågar ingen varför. Den här gången tror jag inte att feministargumentet hade hållit riktigt.

3 kommentarer:

Peter Karlberg sa...

Själv slet jag på samma sätt i många år men hade skaffat lite bättre domkraft. Använde dock alltid handkraft för muttrarna. Numera köper jag förvaring av däcken och får på köpet monteringen. Men så är jag ju också aktivist i det antifeministiska kärnfamiljsprojektet (som SSU kallar det).

Eva sa...

...och kör Citroën!
Jag vet inte om du också har drabbats av den franska detaljen att man får med sig en liten låsbar mutter till hjulen som går av så snart den har lust. Och Då står man där som den idiot man är.

Eva sa...

Argumentet jag famlade efter kom med epost:
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/10/30/516650.html

Takk!