onsdag, oktober 24, 2007

Kamikazegruppen

Dagen började illa men slutade värre - när jag fick syn på "bevara äktenskapet"-kampanjen rann sinnet över. Så här var min dag;

Narcissist som man är råkade jag kasta en blick på mitt tryne på filmad bild och sen i en spegel huvva!
Bad hair-day, glöm det. I have a bad hair-life.

Understundom orkar jag låta bli att bry mig, men nu råkar jag dessutom ha en släng av åldersnoja, krypningar i ett ben, skumögd blick och vara lite halvt sliten. Samt förkyld.
Så jag blir så trött.

Sen råkade jag få syn på den där kampanjen dom kör i t-banan om gamla hederliga kärnfamiljer mamma, pappa, barn och blev ännu tröttare. "Bevara äktenskapet"
Och så hörde jag somliga före detta statsministrar presentera sin bok - i Bonniervillan - och då hämtade jag en kudde och gick och lade mig under ett täcke.
Väck mig i vår! Efter rådslag. Efter att alla gamla har gjort färdigt sina piruetter. Och sen mossiga homofober och konservativa kastat in handskarna. När mörkret vikit för ljuset.

Eller förresten. Låt inte tystnaden svälla i den kalla blekhet eftertanken skapat, låt den transformeras och mogna till ett skrik. I protest.
Ett ilsket rött primalskri:
Låt ensamma mamman vara i fred, och alla andra familjer; pappa-pappa-barn, mamma-pappa-adoptivbarn, mamma-mamma-pappa-barn eller varför inte som i vår familj pappa-mamma-styvmamma-styvpappa-styvmamma-pappa- halvsyskon, åsså ungarna och deras fästmö och pojkvän, sommarbarnet med fru och extended family och förresten glömde jag nästan min adoptivstyvsyrra i malmö åh fasiken, nu tappade jag räkningen. Det är en stor familj.

Och förlåt alla, speciellt de som inte har omdömet att sluta tala illa om sina vänner. Sina före detta vänner.

Nej förresten. Jag tänker stiga upp igen och sätta en sax i håret, färga det, peta in ett ton mousse eller nåt annat och duga som jag är och tåga vidare. I ren protest mot vintertröttheten som redan överfallit oss, mig.

Och nu har jag bestämt mig för att föreslå att vi ska döpa om rådslagsgruppen om Öppenhet och Modernitet till Kamikaze-gruppen.
Det namnet beskriver bättre vad vi sysslar med.

Kami Kaze betyder Gudomlig Vind, och var ursprungligen den vind som skapade kaos i den mongoliska flottan då de ville attackera Japan år 1281. Om nu nån associerade till nåt annat...

Vält schackbrädet så pjäserna flyger åt alla håll!

Hur var det nu:
Envar som röstar på arbetarpartiet röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall.
(Affischen från Kosackvalet 1927)

Har vi faktiskt verkligen inte kommit längre?
Har vi faktiskt inte kommit längre på åttio år?

Det blir sovmorgon. Sen ska jag berätta om Anna Politkovskajas journalistiska gärning och om mordet på henne för ett år sedan för bibliotekets vänner. Och till kvällen ska jag träffa släkten på ett hak nånstans på Kungsholmen och fira att jag har en familj.
Och sen jädrar anamma... Huka er gubbar. Huka er!


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: