onsdag, oktober 17, 2007

Får man göra partipropaganda för skattepengar?



Jag sitter fortfarande och försöker smälta det faktum att det med min morgontidning damp ned en 24-sidig färgannons betalad av Väsbybornas skattepengar med oförblommerad reklam för den lokala moderatledda alliansen, när Ryktet ringer:
- Har du hört att dom ska trycka upp och dela ut den till alla hushåll i hela kommunen också?

Det där landar nu i följande enkla fråga:
- Får man göra så med skattebetalarnas pengar? Och vad kostar det?

24 sidor fyrfärgsannons i Dagens Nyheter, plus en extra upplaga utdelad i hela kommunen till alla hushåll. Bara reklam för den förträffliga alliansen här på orten. Vårt oppositionsråd Leif Berglund kommer att avkräva svar i kommunfullmäktige på måndag kväll säger han. Nåt säger mig att det blir livat på det mötet, gå och titta! Eller småkika i webbteven...

----

Jag tycker att vår moderatledda Väsbyallians har fått hybris, storhetsvansinne.

"Succéstart för nya styret" på första sidan av bilagan - det är inte nån slags opinionsmätning, utan kvartettens egen betygsättning av sig själva det handlar om, visar det sig inne i tidningen.

Till succéerna hör att man sålt ett hus och delat ut ett antal förskolor och skolor. Det sista ett förfarande som nu både utreds av regeringen och Sveriges Kommuner och landsting, SKL, eftersom lagligheten ifrågasätts och självaste utbildningsminister Jan Björklund har reagerat på hur kommunal egendom delas ut till höger och, ja till höger.

Javisst ja, sen har Bo Callerhorn, utbildningsnämndens ordförande, privatiserat sin hustru Anita Callerhorn och ett antal andra dagmammor. Nu ska de husera i den nedlagda Smedsgärdsskolan och det är väl bra, jag hoppas de betalar marknadsmässig hyra. Det står förstås inte i succéartikeln, då skulle man ju påminna om det pinsamma jävsproblemet de inte har löst ännu eftersom Callerhorn fortfarande inte har förstått att det är ett problem att aldrig kunna besvara en enda fråga i fullmäktige på grund av jäv.
Succéstart? Tja, en dag lär väljarna berätta för dem om det är det.

"Jag känner en stark förankring i Upplands Väsby, säger Antonia Ax:on Johnson" också på första sidan och fortsätter inne i tidningen att blygsamt förklara att "Vi lyckades med gemensamma krafter sanera och vända ekonomin" i kommunen på 1990-talet.

Otroligt. Saneringen gjordes 1995-1997. Jag minns, jag var med. Vi la ner alla nämnderna och utfärdade ett ekonomiskt undantagstillstånd. Det var efter 1991-1994, tre år med borgerligt styre i kommunen som orsakade kaos i finanserna.
Men Antonia Ax:on Johnson kom väl in i fullmäktige vid valet 1998?

Jag är tvungen att titta efter om minnet sviker mig fullkomligt: Jo, jag var med - som ersättare - från januari 1995, E var med, J också det hade jag glömt, L förstås - men ingen Antonia Ax:on Johnson.
1998 kommer Antonia Ax:on Johnson in i fullmäktige.

Men vad vet jag, hon kanske ringde och gav goda råd till nån ändå. Jag skulle ha tvekat att posera på två sidor i alla brevlådor i hela kommunen för att skryta med det tio år senare bara. Formuleringar som "Vi kunde på så sätt betala tillbaka 600 miloner i lån och fick en bra plattform att bygga vidare på." låter ju nåt det.

Dock tvivlar jag på att moderathövdningen Rally-Janne lockade hit vikingarna och jag vet att det är falskt att alliansen bygger simhall och rustar Vilunda Gymnasium. Det gör byggföretag på uppdrag av kommunens kommunfullmäktige, i enighet.

Jag hoppas verkligen de delar ut sin trycksak i alla hushåll så alla får se hur det går till däruppe bland tänkarna på åttonde våningen.

Teckningen? Ja, det var en nidbild som spreds i februari 2006 och som genast fördömdes som propaganda, rena lögner och så vidare.
Klipp och klistra! Döm själva.
---

PS. Om nån ska ha medalj för att ansvarat för saneringen av de fruktansvärt sunkiga finanserna i Upplands Väsby efter förra moderatledda kommunstyret 1991-1994, då var sjunde krona var lånad, (var sjunde lärarlön betalades av banklån alltså !) så är det Vanja Edwinson. Kommunstyrelsens ordförande i många år. Hon fick för övrigt exakt 450 kryss i förra valet, Antonia Ax:on Johnson fick 370. Bara som jämförelse om nån funderar över popularitet, personval och såna saker.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: