måndag, oktober 29, 2007

Därför är jag socialdemokrat...

(Fåret i nattmössan ska inte blandas ihop med Hatt.)


Nu ska jag avslöja sanningen. Skälet till att jag är socialdemokrat är att Pär Nuder är så mycket snyggare än den där typen med hästsvans och ring i örat, vad heter han igen - Borg ja. Anders Borg.



Dessutom tycker jag Mona Sahlin är väsentligt sexigare än Fredrik Reinfeldt och att Bosse (Sahlin) gör den bästa hemgjorda bearnais-såsen. I alla fall om man jämför med Filippa Reinfeldts mammas mandelmusslor.
Jag är dessutom socialdemokrat därför att jag tycker att Jan Eliasson är nåt av det stiligaste som trampat diplomatskor och har trevligare dialekt än Carl Bildt. Hans hustru Kerstin är trevligare också och spelar piano mycket bättre än fru Bildt.
Däremot kan jag inte med bästa vilja i världen påstå att jag tycker Marita Ulvskog är sexigare än Per Schlingmann - där är det jämnt lopp.

Av avgångna partiledare så är Göran Persson mycket roligare än Carl Bildt, Ingvar Carlsson har bättre klädstil än vad Bo Lundgren skulle kunnat drömma om och Olof Palmes berömda fotarbete överklassar vida det som Ulf Adehlson försökte sig på (minns ni hans hulahuladans?)
För att inte tala om Erlander. Han var mycket längre än nån gammal bortglömd högerledare (som exempelvis Gösta Bohman). Och berättade roligare historier.


Ska man sen ta de lokala förmågorna kan man väl konstatera att Leif Berglund avgjort gått fler steg än Jan Holmberg och de moderatledda värstingarna i kommunkansliet gjort tillsammans (Kommundirektören räknas inte, han är opolitisk och kan eventuellt hålla jämna steg med Leif).

Carin Jämtin har snyggare hår än Christina Axén (Olin).

Och Ingela Nylundh-Watz har en ungdomligare garderob än Filippa som ser lite tantig ut.

Så. Jag tycker Greger Hatts politiska analys var i tunnaste laget. Man kan inte jämföra de två finanspolitiska talesmännen så där - man måste ju se till helheten Greger!
Vi har många fler snygga tjejer än det där gubblaget, till exempel.

Efter att under ett år ha hoppats på att socialdemokratin skulle ta valnederlaget på allvar, och orka ge sig i kast med en liknande förnyelse som moderaterna gjort, gav jag nyligen upp och lämnade partitillhörigheten.
Det är svårt att förbli partimedlem när man så hjärtligt föredrar Anders Borg före Pär Nuder som finansminister.




Greger Hatts insatser för att förnya socialdemokratin under det gångna året kan enkelt sammanfattas med att han skriver i Svenska Dagbladet att han lämnat partiet.
Eftersom jag faktiskt trodde att Greger tillhörde djupingarna som kikar lite bortom ytan på saker och ting så är jag minst sagt förvånad.
Om hans analys hade varit ekonomisk, politisk eller åtminstone filosofisk. Icke. Den är platt och handlar om Greger Hatt.

Sorry grabben, jag är besviken att du inte bottnar. Och jag leker lite med tanken att en kvinnlig före detta talskrivare skulle gjort samma piruett i spalterna . . .

(PS. För att tydliggöra problemet något:
Greger Hatts förklaring till varför vi ska ha ett samhälle som tillåter privat barnsjukvård med en privatfinansierad barnförsäkring, i händerna på några skojare, skulle bottna ideologiskt i att moderaterna har en "bättre kvalitet" i sina politiska vägval? Att människor skulle få "rätt att välja" även om det sker på bekostnad av något exempelvis fattiga barn. )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. du är ju jätterolig!
själv är du både fulare och fetare än de flesta. haha. Men det spelar kanske ingen roll om det ändå bara handlar om din egen frustration och ilska du behöver få ur dig. om du kliar Jytte, Katrin, Åsa W, Marjam, partisekr och Mona mfl kanske du kan få synas eller höras i ngt ngt litet litet sammanhang och vips, plötsligt är också Du, en människa och inte bara liten grå obetydlig ointressant sak. skratt. fattar du?

Eva sa...

Nej. Jag fattar inte. Jag trodde att det hette fet, ful och försmädlig eller möjligen fet, ful och femti.