fredag, oktober 19, 2007

Digitaliserade lattar



Läste i facebook att vännen N hade uppgraderat status till "Jag måste ha en latte":


Videofilmade genast min egen och skickade över med mms till hennes mobiltelefon. Men så vart jag osäker på om det gick fram så jag ringde och kollade att den kommit fram välbehållen, och det hade den fast hon satt på tunnelbanan på väg hem.


Åsså skrev jag denna notis och drack ur latten. Ett ögonblick funderade jag på om jag skulle ha skickat den där latten till mitt alterego i Second Life först, Kia, och sen låta henne skicka den vidare till vännen N:s mobiltelefon.


Men så tänkte jag att den antagligen kallnar på vägen så jag lät bli. Men vänta ni bara!





Igår kväll fick jag en alldeles ny fin röd bok med en undertitel PR and marketing in a web 2.0 China och det handlar Inte om webbdesign eller teknik, och Inte om det kinesiska ekonomiska undret eller den pågående partikongressen där folkets hjältar talar lite lågmält hotfullt om vådan av att försöka använda OS i politiska syften och så.


Nej Kina web 2.0 handlar i så fall mer om second life. Eller rättare, om hur de nya mötesplatserna globaliseras och hur IRL, in real life, glider ihop med VR, Virtuella verkligheter.


Eller - Hur Kina är på väg att gå om såna storheter som USA, Finland, Norge och Sverige i Internetanvändning vilket ju innebär att man går från hierarkiska strukturer - top-down - till platta och genuint stormötes-demokratiska, användarstyrda, kommunikationsprocesser.


Ja just det. Kina.


I verkliga livet är det en avrättning var tjugonde minut i detta gigantiska land. (Sett så är alltså Kina världens mest kriminellt belastade land. Undrar om de reflekterat över det på PR-avdelningen i Kommunistpartiets lokaler?)


I verkliga livet finns ett (ekonomiskt, energipolitiskt, protektionistiskt) ansvar för mord på munkar i Burma och det pågående folkmordet i Darfur som nu dystert nog förefaller sprida sig till resten av Sudan.


Det där är minst tre skäl att verkligen tala om bojkott av OS. Och en partikongress som är rena skämtet.



Samtidigt som de snabbare än någon annan nation fattat vad kommunikation i den Internetbaserade världen handlar om.
Det som vi gråsossar kallar för folkrörelsearbete för övrigt. Bara det att vägkorsningarna vi har våra möten i numera också är globala, mångkulturella, flerspråkiga, gränsöverskridande och delvis, men bara delvis, digitaliserade.

Bara så ni vet att jag har koll.





Trevlig fredag! Nu tar jag min förkylning och bäddar ner den i värme, sömn och huskurer och pluggar ur.
Jag som hade tänkt fira Socialdemokraternas 100-årsjubel i Södertörn, men jag får nog stanna hemma från det.

* * * * *

Uppdaterat: Sen kom gubben hem från jobbet med andan i halsen, störtade in i arbetsrummet med orden:

- Jag ska strax laga middag. Jag ska bara hålla en föreläsning i Denver först.

Vilken student i Denver tror ni lyssnar på nån nisse från Upplands Väsby om inte han eller åtminstone hennes lärare aktivt frågat efter den där kunskapen? Svar; ingen. Vilken medborgare tror ni lyssnar på oss någon av oss sossar om dom inte frågat efter den där kunskapen? Det är vår hemläxa kamrater...



Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Johanna Graf sa...

Krya på dig! Saknade dig igår.

Eva sa...

=) Tack. Det går framåt.//Vi ses på fredag