torsdag, februari 01, 2007

TÄVLING!

Johanna tycker ordet korv är fult, aporpå moralpaniken i debatten och ropen på förbud mot att använda; först främmande språk, nu fula ord med vilket avses four letter words som engelsmannen säger, dvs oftast benämningar på olika kroppsdelar och aktiviteter man kan utföra med sagda kroppsdelar och ibland deras mödrar. (Vem har hört talas om en fatherfucker?)

Själv avskyr jag ordet dött, jag tycker bättre om avlidna själar än döda.
Byråkrat är hemskt, hårt och elakt ord, som inte alls motsvarar företeelsen på sitt bästa. Svenska byråkrater och en fungerande byråkrati är värd att hylla, men ordet är klart för papperskorgen.

Jag tycker om orden oomkullrunkelig och knappstöpare, och tycker ord som celeber är humoristiska.
Rektor är ett hårt ord, skolledare är mjukt.

Jag haltar till på ord som dokusåpa och faller i trans över smultron.

Uttrycket klart som korvspad är väl allt annat än just det. (Korvspad är väl en smula grumligt, eller?)

Kladdkaka - jättebra ord. Snöboll också. Sanitetstekniker är trams. städare eller sopgubbe vackert.

Högersosse är totalt obegripligt men kompisen Hans uppfann nyligen begreppet rödsvinshöger (benämning på honom själv) vilket man kan kontra med konjaksvänster. Hmm

Sen kom då en treåring och uppfann ordet Fickla som betyder "lysa med ficklampa". Vackert va!
Klå det den som kan.

Skicka in fula eller fina ord.
Jag ska tänka ut nåt vackert pris till bästa förslaget.

Inga kommentarer: