fredag, februari 09, 2007

The nobel art of blog, Kinabesök och drogtester del två

Nu är det så här att om man är alldeles nybörjare på bloggande lär man sig en del saker - och fascineras av alldeles fel saker.
Sålunda lärde mig vännen N hur man spårar sina läsare - så akta dig, jag ser dig nog! Fascinerat har jag skådat att nån från Sundsvalls tidning, Dagen och Nya Wermlands tidningen läst, och sen nån från Solna, nån från Helsingborg - ja ni fattar. Nån enstaka ramlar in från USA, England eller Kanada.

Då upptäcker man besökare från Kina. Väldigt konstigt, den enda jag känner som vistas där i perioder är just nu hemma. I Sverige. Och det återkommer besök därifrån, skäligen regelbundet.
Nej, jag befarar att det är storebror som läser Käringen mot strömmen och nu ska jag väl antagligen ställa till det för mig så att bloggen blir avstängd för alla kineser bara genom att nämna detta. Eller också är det en klass nånstans som studerar svenska och råkat använda min blogg i undervisningssyfte?

Så hör jag på radion om en egyptisk bloggare som sedan länge sitter arresterad utan rättegång för sina bloggade åsikters skull och jag inser att jag är lycklig jag som kan ösa galla över skolmajoren Jan Björklund eller den lokala maktalliansen i Väsby utan att någon reagerar.

* * * *
Drogtest i Vilundaskolan del 2
Nu på morgonen har jag träffat alliansen. De av er som kanske läst om ambitionen att införa drogtest i gymnasieskolan hos oss i Väsby och är intresserad av frågan, följ denna spalt. Jag tyckte nog att jag fick gehör för mina synpunkter.
Jag vet inte vilket av mina argument som kan ha tagit: att det är olagligt, att det kommer att bli ett j-a liv på och om skolan som svärtar ner ryktet för den eller att det går stick i stäv med alliansens stolta påståenden om att inte lägga sig i verksamheterna på detaljnivå.
Vi får väl se vad ordföranden (folkpartist) föreslår i början av nästa vecka. Hon kan ju få ge sig för den moderata övermakten fortfarande.

Träffade ett grupp ungdomar igår kväll som alla tyckte idén var fullkomligt förvriden, och de ställde ett antal kloka frågor. Vem ska testas? Ska alla testas? Ska bara några testas och hur ska i så fall de se ut? Om man nu misstänker ta någon använder droger, hjälper test den då? osv

Själva nämnden är den 20:e februari.
* * * *
Artiga hänvisningar - tack DN och SvD
Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har den här veckan tagit ett nytt blogg-grepp som jag gillar. Om man nu i sin blogg har en länkad hänvisning till en av deras texter, så länkar de artigt tillbaka till bloggen. Trevligt och givande för båda parter.

Aftonbladet/Expressen sysslar med bloggande på ett annat sätt, ska man delta i deras bloggfrossande så får man anmäla sig på annonsfyllda portaler. Kan man ju göra, men det var så omständigt att jag gav upp.

* * * *
Nu ska jag läsa kvällstidningarna om Anne Nicole Smith död. Hennes dramatiska öde fascinerar fler än undertecknad, och hon lär gå till historien som en tydlig parallell till Marylin Monroe med reservation för att jag inte tror att Smith bangade runt med några presidenter eller presidentkandidater...

Inga kommentarer: