tisdag, januari 23, 2007

Barbro Alving, Bang, Käringen mot strömmen


Bang, Barbro Alving, egensinnig, storrökare, kallade sig för Käringen mot strömmen i sina kåserier som är ömsinta, dråpliga, träffsäkra och stundtals vassa.
Krigskorrespondent i en tid då kvinnor var ovanliga på redaktionerna, pacifist, envis och säkert alldeles hopplöst egensinnig på många sätt.

Sämre förebilder kan man ha.

För exakt åttio år sedan och ett år innan hon gav sig in på journalistbanan, den 19 januari 1927, skrev hon i sin allra första dagboksanteckning;

"Det är det värsta med dagböcker, att man aldrig kan skriva precis vad man menar. Åtminstone inte jag. Och ännu mindre säga det. Jag har så grov och på något sätt stark röst, det blir aldrig så fritt och vackert som jag tänker. Och det är så tråkigt, för det är kanske mycket därför som pappa tror att jag bara är ytlig och karaktärslös och inte har någon smak utan bara tramsar med tiden. Det har han inte rätt i, det tror jag jag törs säga."

Sitt nu en sekund och fundera på följande fråga - hur många krigskorrespondenter kan du räkna upp och hur många av dem är kvinnor?

Åsne Seierstad. Barbro Alving.

Sämre förebilder kan man ha.

Så nu vet du varför bloggen fick detta namn.

Bang föddes den 19 januari 1909 och avled 22 januari 1987. Då slår det mig plötsligt att det är på dagen 20 år sen hon dog idag.

Hur kom det sig att jag fick ingivelsen att döpa min blogg med hennes signatur och det på just tjugoårsdagen av hennes död?

Man kan läsa mer om Barbro Alving här:

Inga kommentarer: